De seneste uger har vi hyldet dette års bedste koncerter, bedste album og bedste numre. Men hvem er de artister, som – måske – kommer til at figurere på vores lister de kommende år? Vores udlandsreporter Tanja Toubro har i løbet af året besøgt flere af de internationale showcase-festivaler for at finde svaret på det. Frem mod nytår vil vi bringe interviews med nogle af dem. Her kommer det andet med den sydafrikanske australier Ecca Vandal. Glædelig jul og godt nytår!
”Dancefloor post-grunge.” Det er de ord, Ecca Vandal sætter på sin musik, da vi sidder på en bænk på Hoxton Square i det østlige London i slutningen af maj. Det er da også et ganske eklektisk lydbillede, som australieren har sat sammen på sit selvbetitlede debutalbum, som kom på gaden sidste år. Og der er noget der tyder på, at det er en kombination, der virker. Pladen har nemlig fået masser af roser med på vejen, og da Queens of the Stone Age turnerede Australien sidste år, håndplukkede de Vandal til at være support.
Men hvordan kommer man frem til en lyd, som trækker på både punk, hiphop, jazz og soul? For Vandal er det kommet helt naturligt igennem de musikalske referencer, som hun er stødt på, fra hun var helt lille. Hendes forældre er fra Sri Lanka, men de flygtede fra det borgerkrigsramte land til Sydafrika, hvor Vandal blev født. Da hun var fire år gammel, flyttede de så til Melbourne i det sydlige Australien, og selvom det ikke er meget, hun kan huske fra sin tid i Cape Town, så har musikkulturen sat sig fast i hende.
”Jeg er vokset op i et hjem med masser af musik. Sydafrikansk musik er meget kulturel med store beats og afrikanske trommer, og srilankansk musik er også meget trommedrevet,” forklarer hun.
Future Heroine:
Søsterens pladesamling åbnede Vandals ører for nogle af de store, kvindelige artister, som hun stadig ser op til den dag i dag; alt fra Aaliyah, Missy Elliot og TLC til Aretha Franklin, Gloria Gaynor og Whitney Houston. Hun rejste fra hiphop over soul til jazz og blev så opslugt af sidstnævnte, at hun besluttede sig for at studere det på Victorian College of the Arts i Melbourne. Hun havde ellers fået et legat til at læse erhvervsøkonomi, som hendes forældre nok havde håbet, at hun havde sagt ja til, men det var ikke den vej, hun skulle.
Men det var heller ikke impro-jazz, som skulle udgøre Eccas musikalske univers. Hun opdagede nemlig navne som Mr. Bungle og Fugazi, og det førte hende videre til Deftones og Meshuggah. ”Jeg elsker også punkens kaos,” siger hun. Og på en eller anden måde har det alt sammen fundet vej ind i den musik, hun laver i dag.
Legende lyd
Vandal arbejder tæt sammen med produceren Kidnot gennem hele sangskrivningsprocessen, og der er ingen opskrift, når de to går i gang.
”Nogle gange starter det med et beat, andre gange er det et guitar riff. Det gennemgående er, at det er Kidnot og jeg, som leger os frem. Men det er for det meste melodien, som kommer først,” fortæller Vandal.
Vandal udgav som sagt et selvbetitlet debutalbum i oktober 2017, og udover lydens eklektiske karakter er det også en varieret størrelse sangene imellem.
”Kort fortalt er det snapshots af, hvem jeg er,” siger Vandal. ”Alt det jeg har suget til mig. Der er et vidt spænd af følelser på pladen, og man kommer helt ud i ekstremerne – der er både det hurtige og aggressive og det bløde og langsomme.”
Price of Living:
I den første kategori falder for eksempel ”Price of Living”, som sangerinden har hevet Dennis Lyxzén fra det svenske punk-rock band Refused og Jason Aalon Butler fra nyligt opløste letlive. med på, og i den blødere ende finder man ”Your Orbit”, hvor Vandal får selskab af poet og sangskriver Sampa the Great. Hun er ligeledes født og opvokset i Afrika (i Zambia og Botswana), men har nu base i Sydney.
Your Orbit:
Sommer i Europa
Vandal spillede på The Great Escape Festival i Brighton i maj og er derefter blevet i Europa, hvor hun har haft base i London, hvor hun har kunne klemme noget skrivetid ind mellem en lang række (festival)gigs. Hun har for eksempel spillet Afropunk i Paris, Download Festival i London og været opvarmning for Frank Carter & the Rattlesnakes i Tyskland. Hun har desuden været forbi Smukfest og resten af august og september bød blandt andet på Reading, Leeds, support-jobs for Incubus og Reeperbahn Festival.
Og hvis man spørger Vandal selv, er det ikke en helt dum idé at komme forbi en af hendes koncerter. Hvis der er én ting, som hun gerne vil have, at folk skal vide om hendes musik, så er det, at den ikke er helt ligetil. Man skal bruge tid på den.
“Kender du det der, når man gerne vil lære en artist at kende ved at lytte til 30 sekunder af en sang? Det tager tid at lære min musik at kende. Lyt til sangene, kom til et show. Der er meget mere i det.”