Drengene fra Fugleflugten har længe fascineret mig, og derfor var det med stor glæde, at jeg på årets Roskilde Festival fik lov til at lave et lidt bagstivt interview med Laurits, Rasmus, Frederik og Mathias fra Fugleflugten dagen efter deres koncert på Rising.
Hvorfor hedder I Fugleflugten? Det er et ret specielt navn.
R: Ja, det var mig, der faldt over ordet “fugleflugt”, og så tænkte jeg, at det egentlig var et utroligt fedt ord og studsede over det der fugleflugt, og hvordan man kunne tildele det alle mulige andre betydninger. Hvad er en fugleflugt? Hvad hvis der er en bestemt fugleflugt? Tænk at tage fugleflugten! Der var bare så meget frihed i det og idéen om at krydse over marken i stedet for at følge vejen. Jeg synes, det passede fin til både tekstuniverset og vores egen meget lystbetonede og helst frie livsstil.
Ja I har et eller andet med fugle. I synger også noget med en skade. Hvorfor er I så besat af fugle?
R: Skadesangen kom lang tid før Fugleflugten. Det var et gammelt nummer mig og Frederik havde spillet i et tidligere projekt for sjov, hvor vi havde lavet en sang der hed: “alt der glimter”. Og så droppede vi det band, fordi det kun var for sjov og startede et nyt band og tænkte, at den her gamle sang havde noget potentiale.
F: Ja, vi lavede den ret meget om.
R: Ja, vi lavede den helt vildt om, men den fik lov at hedde “Alt der glimter”, og det der med skaden fik lov at blive. Det er egentlig der, det kommer fra.
F: Og så igen, jeg synes egentlig, det er meget fint sagt det der med Fugleflugten og så give det nogen andre medbetydninger. Give skaden nogle andre forståelser og pakke det ind i en tekst, der ikke bare handler om en skade, der fucker rundt og leder efter blanke ting, men at der faktisk er en eller anden søgen og et eller andet interessant i skadefiguren.
L: Ja, og så passer det bare mega godt ind i det der metamorfe dyr… Eller hvad? Antro? Antropo?
Antropomorfe? Altså når mennesker indtager dyrekroppe?
L: Ja, lige præcis.
R: Når dyr har menneskelige træk, eller når guder har menneskelige træk.
F: Ja, det er det vi gør! Det er det, vi har gjort hele tiden!
L: Det er jo også meget det med ulven, ræven, skaden og det naturlige univers, som passer godt ind i Fugleflugten, altså at der er en dyrisk symbolik.
Hvordan havde I det, da I blev booket til Roskilde?
M: Der var jeg mere oppe at køre over det end lige efter koncerten!
L: Der var lige tre dage i december, hvor man var sådan: “SHIT, hvor er det sindssygt”, og så finder man ud af, det er om et halvt år, og så nytter det ikke noget, jeg går rundt og er så kogeren over det, når jeg først skal spille om seks måneder.
M: Det er skræmmende at vide, man skal spille på Roskilde. Man går rundt og tænker “Er vi gode nok til det?”. Det er ret stort.
F: Mig og Laurits sad på en læsesal, da vi fik opringningen. “Vil I spille på Roskilde?”. “Øhh nej… JO SELVFØLGELIG vil vi spille på Roskilde”, og man måtte ikke sige det til nogen, men jeg kunne ikke lade være med at sige det til alle!
M: What? Jeg troede, de var herre strikse. Jeg sagde det ikke engang til min far!
L: Sagde du det ikke til din far?! Fuck hvor grineren mand, at du ikke har sagt det til din far..
M: Nej! Jeg sagde det ikke til nogen! Hvad hvis nu min far han sladrede?
F: Han er en sladrehank.
L: Fuck hvor grineren mand, at du ikke har sagt det til din far.
Hvordan fejrede I jeres koncert i går?
M: Frederik han scorede tre damer i går.
F: Ej..
R: Jeg scorede 2enhalv pige i går!
M: Og jeg gik hjem og læste en bog! Det var fucking kedeligt.
L: Ej, vi nød det og drak nogle øl.
Hvor lang tid har I eksisteret?
L: Små to år.
M: Vi har snart været aktive i halvandet år faktisk.
Har I et mål med projektet?
R: Ja, vi vil gerne nå ud til så mange mennesker som muligt med det, man har på hjerte. Og røre så mange mennesker som muligt og på en eller anden måde få noget respons.
F: Vi gør det ikke for målet.
L: Vi har ikke nogen sådan konkrete mål.
M: Et mål kan også være at blive ved med at have det, som man har det nu og nyde og spille og glæde sig til, man øver. Sådan tror jeg alle sammen, vi har det. Og have en fest hver gang vi skal øve, fordi det er super fedt.
R: Jeg har det sådan, at jeg kan ikke lade være. Nogle gange er det nemt, når man opnår noget succes, så er det nemmere ikke at kunne lade være, fordi man har den her vind i sejlene.
Jeg synes, jeres lyd er mega fængende. Hvad er det, der gør jer specielle?
M: Måske er det fordi, vi faktisk ikke lytter særligt meget til rock, når vi hænger ud. Det bedste vi ved, det er fandme bare at danse til noget disco. Jeg elsker disco, det er det bedste, jeg ved, når jeg fester. Jeg har også en kæmpe elektronisk baggrund, hvor jeg har lavet meget ambient musik og kan godt lide dreamy melankoli, og det tror jeg er kommet med over i Fugleflugten.
Ja, I har jo lidt en shoegazey lyd.
M: Ja, og så bliver det lidt en sjov blanding. Så kan vi gode lide nogle faste beats og nogle tykke basser. Det er også fordi, vi kun er strengeinstrumenter. Vi har ikke noget keyboard. Vi går op i at prøve at skabe den her lyd og det her univers af os fire, og vi har ikke noget backingtrack kørende.
F: Det er jo en klassisk opsætning på mange måder.
M: Vi prøver at udnytte de her fire instrumenter, vi har, på en eller anden måde.
F: Jeg kan godt lide det her med, at vi spiller rockmusik, men vi er virkelig blevet skudt derind på en eller anden mærkelig måde i forhold til andre genrer. Vi er slet ikke genreryttere. Vi har en ret god fornemmelse, når vi står i øvelokalet af, hvad der er fedt, og hvad der ikke er fedt, og hvad der fungerer.
R: Da vi startede, var det meget sådan. Nå ja, vi skal have en guitar. Nå ja, vi skal have pedaler.. Og Laurits kan ikke spille trommer.
L: Jeg kunne slet ikke spille trommer.. Jeg spillede så elendige trommer.
M: Jeg havde én guitarpedal. Nu har jeg ni eller sådan noget. Vi har brændt tre anlægge af i vores øvelokale, fordi vi ikke fatter noget.
Der var min rubrik..
M: Ja!
L: Det er måske også det, der gør det lidt specielt. Vi har lært at spille musik sammen. Vi har musikalske baggrunde, men vi har lært at spille rockmusik sammen.
Hvorfor er valget faldet på shoegaze?
R: Når man prøver på at lave noget drømmende med en guitar, så bliver det hurtigt shoegazey. Vi bestræber os ikke på at lave noget inden for en genre. Vi har bare fået stemplet det på os efterfølgende.
F: Meget af det er ikke gazey – overhovedet.
M: Det var måske noget, vi prøvede at være til at starte med.
R: Nej, det tror jeg ikke engang. Noget af det vi laver, det er fandme rock. Noget er post-punk. Noget det er bare alternativt.
M: Altså Syv Pelikaner, synes jeg, er sådan lidt shoegazey. Det er nok noget af det tætteste på shoegaze.
F: Ensom Galakse.
M: Jaaa, det er sgu heller ikke shoegaze altså.
I er faktisk overhovedet ikke shoegaze?
R: Der har du rubrikken! Vi er ikke fucking shoegaze!
Ja, eller: “Jeg scorede 3 piger i går”.
F: Yde han scorer aldrig.
M: Yde er den dårligste i bandet til at score!
R: Jeg elsker, at der er en grund til, at I siger det der.
F: Ja, at vi er ærlige?
R: Ja, ja…
M: Jeg har hjulpet ham mange gange i byen. Skubbet damer over til ham og sådan, men så bliver han bare mundlam.
F: … Vi har det fucking godt sammen.
M: Vi er fandme bros altså.