Der eksisterer et helt særligt samspil mellem deejay og publikum – også på Roskilde Festival, hvor livemusik ellers er i det absolutte førersæde. Publikum, eller danseren, udtrykker sin egen, helt unikke respons på det stykke musik, som deejayen placerer under den millimetertynde nål på pladeafspilleren. Reaktionerne spiller sammen med deejayens agenda en afgørende rolle for, hvordan et dj-set udfolder sig.
Jeg har altid forklaret for min omgangskreds, hvordan sidste års Red Bull Music Academy-dimittend Naajaraq Vestbirk aka. Courtesy, er en deejay, der har en helt særlig og samtidig forpligtende evne til at kunne se to numre frem. Selvom hun har kaldt sin musikalske stil for ‘rumskibstechno’ (hvilket er et mega fedt prædikat, i øvrigt), er hun med fingerknipsende præcision i stand til at aflæse publikums instinktive reaktioner.
Med et flot fremmøde sent tirsdag aften på Apollo-scenen var Courtesy ude på en af hendes største udfordringer i hendes snart dekadelange karriere som deejay. Hendes distinktive forkærlighed for techno skinnede igennem ved det allerførste monotone beat, der slog så hårdt, at resonanssen bulrede i kroppen som rekylen fra en seksløber.
Techno blev allemandseje
Techno er ikke overrepræsenteret på Roskilde Festivals musikprogram, men hendes 75 minutter lange set var en rejse med mellemstop i technoens fødeby Detroit med DJ Stingrays Acetylcholine, det industrielle Berlin med Arttu på Booshtie og trommemaskinedrømme til Chicago på Vin Sols Edges Of A Vortex. Undervejs tog hun også publikum en tur mod øst til København, hvorfra artister som Ctrls er med til at sætte den danske hovedstad på technokortet, inden hun (selvfølgelig også) spillede 27, en acid techno-skæring som Courtesy selv har produceret i samarbejde med Apeiron Crew-kollegaen Blake.
I dette øjeblik var techno allemandseje på Roskilde Festival, og publikummet viste, at det godt kan finde ud af at danse til techno. Uopmærksomheden var dog stedsvis tydelig i takt med dansernes jagt efter droppet, som takket være EDM-fremmarchen i de senere år er blevet brandet som en uundgåelig del af elektronisk musik. Alligevel insisterede Courtesy at holde fast i hendes techno-niché, hvilket publikum så ud til at anerkende med højenergisk dans på det ligeså kraftfulde og jackende lukkenummer, Dance Energy (89 Mix) fra Mumdance & Logos.
Courtesy styrer et publikum som få herhjemme, og har samtidig styr på sine principper. I går var hun med til at overbevise et dansevenligt men technoskeptisk publikum til at slippe tøjlerne og lade sig forføre af technoens historie. Hvis Roskilde Festival har plads til andet end livemusik, så lad den gå til deejays, der ikke bare festivallefler, men ligesom Courtesy kan give publikum en ny oplevelse.