Amerikanske John Maus omtalte vi i forbindelse med årsskiftet – hans seneste udgivelse We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves ramte nemlig undertegnedes årsliste, og tilførte en (sund) portion aggression til den pæne indierock. For John Maus jagede brug af gentagelser og ofte klaustrofobiske rum udtrykker så stor nødvendighed, at han bliver en forløsning i det friserede musiklandskab.
Men på sin nye single, der udkommer i forbindelse med Record Store Day d. 21. april, er Maus i et forsonligt hjørne, man kun lige fik lov til at snuse til på den kitchede synthpop-perle “Head For The Country” og covernummeret “Hey Moon”. Tjo, han messer stadig få korte sætning henover et stramt postpunk’et beat på “No Title (Molly)”. Men i stedet for at henvende en aggressiv desperation til en ukendt modtager, kredser han her omkring en romantisk længsel, som jeg synes klæder det hektiske beat overordentligt godt. Maus besidder kant og attitude nok til aldrig at havne i det ligegyldige.
John Maus – No Title (Molly)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/04/No-Title-Molly.mp3]
I forbindelse med Record Store Day udsender Dirty Projectors også et nyt nummer, “Gun Has No Trigger”, så det får I med. Det træder et godt stykke væk fra den polyrytmiske og noget opkørte stil, gruppen introducerede på seneste album, Bitte Orca fra 2009. Det er jeg ret glad for, nu har vi nemlig fornøjelsen af David Longstreths glimrende vokal alene, kun i selskab med den dynamiske rytmegruppe og diskrete kor.
Dirty Projectors – Gun Has No Trigger