For et par uger siden blev festivalen By:Larm afholdt i Oslo, Norge. By:Larm er Nordens største branchefestival, og det er her de store tendenser i selvfølgelig hovedsagligt Norge, men også Sverige, Danmark og Finland kan spores.
Denne gang var der særligt fokus på et band – det netop pladeaktuelle The Whitest Boy Alive, der skønt 75% af bandet stammer fra Tyskland, præsenteredes som et norsk band – måske fordi hovedmanden, lydarkitekten og den noget nær ikoniserede Erlend Øyes baggrund ligger i Bergen. Bergen er Norges befolkningsmæssigt næststørste by, men musikalsk set ubetinget den, med størst talentmæssig begavelse.
The Whitest Boy Alive – Intensions
[audio:https://regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/03/02-intentions.mp3]
Det hornbrillebærende vidunderbarn, der fik sit gennembrud som ene del af duoen Kings of Convenience med 2004-albummet Riot In An Empty Street, har defineret den stil, det på årets festival viste sig som en gennemgående tendens.
Disse bands fra denne nye bølge kommer hovedsageligt fra Bergen og omegn, og hvad de kommer i fjeld-vandet er ikke godt at vide. Lyden er inspireret af den, som The Whitest Boy Alive præsenterede på debuten “Dreams”, og nu viderefører på “Rules”: en blanding af funky guitar, detaljerige jazzede trommespor og Øyes behagelige stemme ubetinget i forgrunden. Alt sammen præsenteret med en tilbagelænet afslappet elegance, der behageligt osede af overskud og coolness.
The Whitest Boy Alive – Burning
[audio:https://regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/03/the_whitest_boy_alive_-_burning.mp3]
Men det band, der på By:Larm oplevede den største omtale fra aviser, er endnu på det stadium, hvor det er usikkert, hvilket pladeselskab, der skal udsende debuten. De har ingen fysiske udgivelser bag sig, men kan allerede skrive over 100.000 visninger af myspace-profilen på visitkortet. Også stammer de fra Bergen. The New Wine, hedder de, og som en rapporter fra Gaffa bemærkede, kunne det lede tankerne hen på ordsproget om gammel vin på nye flasker. The New Wine spiller nemlig deres instrumenter ligeså tilbagelænet og præget af overskud som The Whitest Boy Alive, og Erlend Øye har forlængst erklæret sig som hardcore fan og også optrådt med bandet live. Det er med god grund, for de glimrende melodier står i kø – bare lyt til “Revolving Cylinder”, hvis håndklap og tacky keyboardtema umiddelbart fængsler lytteren, eller den lidt mindre dansable “Locked Position”, der er et glimrende eksempel på bandets fænomenale evne til at skabe elegante sammenhænge i numrenes elementer.
Jeg håber bandets efter sigende glimrende liveoptrædener på By:Larm fortsætter til de, som support for The Whitest Boy Alive, besøger Århus og København i slutningen af april
The New Wine – Revolving Cylinder
[audio:https://regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/03/the_new_wine-revolving_cylinder.mp3]
The New Wine – I Had To Tell You
[audio:https://regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/03/i-had-to-tell-you.mp3]