Årets program på Strøm er, som understreget i gårsdagens smugkik på festivalen, bedre og større end nogensinde før, og det vil til forveksling ligne en klassisk Lola Rennt-scene, hvis man skulle ønske at få en bid af hele programmet. Derfor vil vi i dag præsentere og gå i dybden med nogle af ugens største og mest imødesete arrangementer under den elektroniske musikfestival Strøm.
Traxman (US) m.fl @ Loppen
22.00, onsdag: 50,-
Amerikanske Cornelius Ferguson, bedst kendt som footworkproduceren Traxman, blomstrede for første gang frem i Chicago i midt-90’erne på det ærværdige ghetto house-pladeselskab Dance Mania med pladen Da Geto DJ Westside Boogie Traxs Vol I, og udsendte tidligere i år sit pragtfulde debutalbum Da Mind Of Traxman. Traxman er en af de centrale spillere til at definere den oprindelige lyd af footwork med sine loopede samples fra et væld af genrer, seksuelle tekster i et hurtigt, nærmest svævende tempo, tilsat masser af minimale beats fra 808- og 909-trommemaskiner. Indenfor sit felt er Traxman frontløberen over de fleste andre, og hans optræden på Christianias Loppen bliver et absolut must under Strøm.
Traxman – Let’s Get Dis Party Krackin!!!
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/01-Lets-Get-Dis-Party-Krackin.mp3]
Traxman – Conq Dat Bitch
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/17-Conq-Dat-Bitch.mp3]
Red Bull Music Academy & Strøm: Master Class m/ Mike Huckaby og Trentemøller @ Culture Box
16.00 – 19.00: Gratis entré
Torsdagens Master Class-lektion med Detroit-legenden Mike Huckaby og Københavns egen Trentemøller bliver en sjælden mulighed for fans og alle nysgerrige til at høre om de tanker og overvejelser disse aktører gør sig, når musikken mangler det sidste touch i studiet. Det tre timer lange foredrag bliver en intim fortælling om deres oplevelser med at lave og indspille musik, med rig mulighed for at lade sig inspirere, få ideer og stille spørgsmål til de to producere.
Hold øje med Strøms egen hjemmeside, hvor man også kan læse om andre interessante forelæsninger og intime møder under Strøm.
The BULK Rooftop Party @ Islands Brygge 79A
17.00 – 23.00, torsdag: 30,-
Til denne ekstraordinære tagfest henter det københavnske event- og dj-crew BULK – som består af Asmus Odsat, Mads Rehl og Jacob Eriksen – inspiration fra de spanske tagfester under Sonar Festival i Barcelona. Fra deres faste hjem på Culture Box hopper de tre unge mænd ud af natklubbens mørke og ud til en forhåbentligt bagende aftensol, hvor de med deres egne ord vil tilbyde et ‘afslappet alternativ til den intelligente del af Strøm’. Dette understreges med et stærkt line up af DJs, der vil levere musikken udelukkende fra vinyler. BULKs tagfest bliver en perfekt start på en torsdag aften fyldt med masser af arrangementer rundt omkring i byen.
Højest overraskende foregår der hele to arrangementer i højere luftlag, torsdag aften. Andetsteds i byen, helt præcist på DGI-byens tagtop, kan man opleve en helt anden slags tagfest, hvor elektronisk musik bygger bro med jazzmusikken, når Mike Sheridan giver koncert, akkompagneret af to pianister, en percussionist og en elektronisk producer fra Norge.
Jessie & Boy Division præsenterer: Studio Barnhus @ Jolene
Torsdag, 20.00 – 03.00: Gratis entré
For anden gang i år lægger det Stockolm-baserede kollektiv Studio Barnhus vejen forbi København. Efter den fantastiske fest med hele ensemblet på Dunkel i marts vender Kornel Kovacs og Petter snuden mod Jolene i Kødbyen (og efterlader Axel Boman udenfor festen) denne torsdag aften. Bag arrangementet står Jolene-klubben Jessie og DJ-duoen Boy Division, og hvis det bliver bare nogenlunde som aftenen for et halvt år siden, kan vi vente os en af ugens mest straight up housefester.
Petter – Untight
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/02-Untight.mp3]
Ken Ring vs Andrés – Förorten For U (Kornel Kovacs’ Barnhus Blend)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/Förorten-For-U-Kornel-Kovacs-Barnhus-Blend.mp3]
Ceephax Acid Crew @ Loppen
Torsdag, 22.00 – 04.00: 85,-
Torsdag aften på Loppen bliver en særlig oplevelse, som kommer til at ligge langt fra den laptop-baserede fremførsel af elektronisk musik. Klubkonceptet Spænding præsenterer en eksklusivt koncertoplevelse med den britiske acid- og technomusiker Ceephax Acid Crew, som kun ved brug vintage udstyr er blevet kendt for sin hedonistiske tilgang til genrer som acidtechno og drum’n’bass. I mangel på bedre ord vil jeg lade hjemmesiden Created Digital Music forklare, hvorfor man ikke bør undgå Ceephax Acid Crew, hvis man er til koncerter lidt udover det sædvanlige. Arrangørerne lokker derudover med billige barpriser til katteudklædte gæster…
Ceephax Acid Crew – Commuter
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/04-Commuter.mp3]
Enghaveparken m/ Richie Hawtin, Octave One, Henrik Schwartz, Kenton Slash Demon m.fl
Fredag og lørdag: 20,-/dag
Over weekenden præsenterer Strøm sine absolutte topnavne i Enghaveparken, hvor man kan opleve de store aktører fra den hjemlige og internationale scene under open air-omgivelser. Fra åbningstidspunktet og indtil klokken 19 vil der begge dage være små back to back-koncerter med spirende producere fra den danske scene, så som Beastie Respond, Thomas Bjerring, Northern Structures og Pattern Repeat. Herefter vil de overlade de Enghaveparkens to scener til den internationale karat, og for house- og technohovederne er der ingen tvivl; fredag bliver den store dag! Canadiske Richie Hawtin, som er festivalens officielle headliner giver et DJ-set på hans karakteristiske setup, bestående af sine forældres nyeste Native Instrument-opfindelser.
Familiesammenholdet er også stærkt hos technoduoen Octave One, hvor Burdon-brødrene Lenny og Lawrence styrer showet. Deres karriere tog for alvor fart i 1989 med nummeret I Believe på Derrick Mays label Transmat, og anses for at være nogle af de første inden for technogenren til at omfavne og integrere elementer som funk og soul i en sidenhen tæt på perfekt række af kvalitetsudgivelser på deres eget pladeselskab 403 West. Selvom der i de senere år har været forholdsvist stille omkring nye produktioner fra Octave One er deres indflydelse indiskutabel, og hører derfor stadig til blandt de absolutte favoritter iblandt både fans af techno og DJs verden over, blandt andet cementeret med 2000-smasheren Blackwater – som i dag er solgt i mere end en million eksemplarer på over 30 genudgivelser. De har turneret kloden tynd og har også tidligere været en del af Strøms program, og jeg ser frem til en sand fornøjelse, når de vender tilbage. Octave One kan derudover opleves i DR Byen tidligere på dagen, hvor de deltager i en Master Class-session sammen med tyske Henrik Schwarz, som også giver koncert i Enghaveparken fredag.
Tilføjelsen af Schwarz til årets program er uden tvivl en kæmpe skalp, og efter blandt andet at have givet koncert på en tømmerflåde i Berlin – arrangeret af supernatklubben Watergate – er det langt om længe Danmarks tur til at opleve tyskeren live. Henrik Schwarz er et koryfæ indenfor deep house-scenen og har haft mere end blot få afstikkere til den mere jazzede side af kurven, og med dette in mente vil det blive interessant at se, hvad der er i vente.
Octave One – I Believe
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/15-I-Believe.mp3]
Octave One – Blackwater (Strings Vocal Mix)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/04-Blackwater-Strings-Vocal-Mix.mp3]
Marshall Jefferson & A Guy Called Gerald @ Culture Box
Lørdag, 23.00-??.??: 100,-
Lørdagens helt store arrangement udenfor Enghaveparkens vægge findes på Culture Box, hvor hele to producere med legendestatus kan opleves. Amerikanske Marshall Jefferson var i 80’erne en af de oprindelige innovatører af housemusik, blandt andet med det udødelige 1986-hit Move Your Body, også kendt som selv samme genres nationalmelodi. Jefferson har derudover også hjulpet med på mange techno- og housenumre, heriblandt Phutures Acid Tracks – det første og hidtil bedste acid house-nummer nogensinde – samt I’ve Lost Control af hans nære ven Sleazy D. Bøger om Marshall Jeffersons betydning for housemusikken kan, bør, vil blive og er allerede skrevet, og det er en sand autoritet, som lørdag vil ligge vejen forbi København.
A Guy Called Gerald er engelske Gerald Simpson fra Manchester, og er ligesom Marshall Jefferson en af tidens vigtigste aktører indenfor elektronisk musik. Selvom techno/house-mutationen Voodoo Ray aldrig vil blive overgået som Simpsons bedste produktion, anerkendes hans arbejde for hardcore- og junglescenen i start-90’ernes London i ligeså høj grad. A Guy Called Gerald har fleksibelt leget og berørt mange elektroniske subgenrer, og efter at have underskrevet en stor pladekontrakt med Sony ovenpå Voodoo Ray, blev han senere frigivet da de nægtede at udgive pladen High Life Low Profile, forlod Simpson musikken for nogle år. Han vendte dog tilbage og etablerede sit eget pladeselskab, Juice Box, hvorfra han udgav pladen 28 Gun Bad Boy, som i dag stadig er respekteret for sit direkte, banebrydende udtryk som senere var med til at definere drum’n’bass-genren.
Gerald Simpsons smeltedigel af et liveset, som man lørdag kan opleve i Culture Box’ rustikke lokaler, understreger på mange måder, hvad Strøms principper går ud på; en scene, der hylder nysgerrige og originale produktioner og lyde, høj kvalitet og flere årtiers essentiel historie omkring elektronisk musik.
Marshall Jefferson – Move Your Body
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/05-Move-Your-Body.mp3]
A Guy Called Gerald – Voodoo Ray (12″ Version)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/01-Voodoo-Ray-12_-Version.mp3]
A Guy Called Gerald – 28 Gun Bad Boy
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/08/07-28-Gun-Bad-Boy.mp3]