Interview: The New Spring

”Egentlig lyttede jeg mest til popmusik fra Göteborg, da jeg skrev pladen – The Radio Dept., Jens Lekmann, The Embassy og sådan noget. Den melankolske guitarpop. Faktisk lyttede jeg meget lidt til folk. Det var den ligetil popmusikken, der var idealet – sådan som f.eks. ”The Glow” lyder. Men jeg havde det bare ikke i mig at skrive en hel plade som den sang… Selvom jeg gerne ville lave ukompliceret popmusik i starten, så kunne jeg ikke.”

I perioden hvor Shout Wellington Air Force-pladen Clean Sunset blev mikset, opstod nye tekstbidder og melodistumper i sanger Bastian Kallesøes hoved. Som modstykke til pladen, han lige havde indspillet med bandet, måtte vejen fra tanke til færdigt indspillet nummer være så kort som muligt hos The New Spring – navnet, han i morgen udgiver sin første soloplade under. Inspireret af den lo-fi musik, Bastian altid har lyttet til, skulle indspilningsprocessen foregå hurtigt, ukompliceret og gerne under skrabede forhold.

”Jeg fik lyst til at lave musik, hvor det handlede mere om følelser end instrumenter. I Shout Wellington Air Force laver vi meget kompleks rockmusik. Men så voksede The New Spring-numrene alligevel hele tiden, fordi jeg inviterede mine venner over til at medvirke på pladen. Udtrykket blev sig større og større.”

Nu udkommer resultatet af disse sessions. Skønt The New Spring deler det meste af sin instrumentering med de utallige folkartister, der gennem tiderne har rejst land og rige rundt med guitar og stemme som melodiernes grundlag, vil du næppe føle dig henført til en tidslomme fra 60’erne. Bastian strør gavmildt komplekse, bittersøde popmelodier over lytteren på de ti numre, der endte med at repræsentere The New Spring:

”Jeg tænkte meget på, at det ikke skulle lyde for gammelt. Jeg synes der er mange, der falder i den der grøft med at lyde for meget som Bob Dylan eller Leonard Cohen. Men samtidig ville jeg heller ikke have, at det skulle være cool og tidstypisk. Pladen skulle ikke eksistere så meget i en tid. Det var måske derfor, jeg gik væk fra lo-fi lyden, og derfor der også kom kor og trommer på nogle af numrene. Til gengæld havde jeg en regel om, at der ikke måtte være strygere på pladen, overhovedet.”

The New Spring – Sunny Meadows (via Tambourhinoceros)

De simple og gennemgående lydbilleder skulle give plads til teksterne. I Bastians vindueskarm læner digtsamlinger fra Inger Christensen og Michael Strunge sig op ad hinanden, mens vi taler om at opleve de samme stykker litteratur på forskellige måder på forskellige tidspunkter – som en vekselvirkning, ikke ulig ordenes evne til at beskrive væmmelig ting smukt. Den samme nuancerethed i kærlighedsbegrebet, gjorde det til et appellerede emne for Bastian, der med The New Spring ønskede at skrive om kærlighed i en mere generel og flersidet kontekst.

”Det ville være absurd at påstå, at der mangler kærlighedssange i verden. I virkeligheden kan vi jo ikke alle sammen gå rundt og være forelskede og have det godt hele tiden – derfor lykkedes bestræbelsen om at lave helt simpel popmusik heller ikke. Så selvom The New Spring handler om kærligheden, handler det ikke blot om at besynge den. Barricades” var mit forsøg på at skrive en mere politisk kærlighedssang. Den blev skrevet under alt det med Brorsons Kirken i København 2009, som jeg syntes var virkelig ubehageligt – at politiske voldshandlinger griber ind i folks forhold til hinanden på den måde, og at man i princippet står uden indflydelse.”

Men teksterne kan ikke stå alene, understreger Bastian. De er bundet til melodien, og måden de synges. Tag f.eks. “Barricades”, som han jokende beskriver som sit rapnummer. Her har den massive tekstmængde i det knapt 4 minutter lange nummer en direkte fysisk effekt:

“Jeg ville gerne frembringe en følelse af, at jeg havde svært ved at få vejret, når jeg sang den, for det var måske også sådan, jeg havde det i den periode. Der er utrolig meget tekst i nummeret. Ordene kommer ud som en stor, usorteret klods. Det gælder også “Little Poet”, som jeg bevidst lagde så højt i tonerne, at det var på kanten af, hvad jeg rent fysisk kunne synge. Nummeret rammer egentlig ret præcist, hvad jeg gerne ville vise med de modsætningsfyldte forhold i kærligheden – der hvor følelser virkelig støder sammen. Det er pisse svært at synge, men jeg synes, det er med til at sætte hårdt mod hårdt og understrege nødvendigheden i nummeret.”

The New Spring – Little Poet (via Tambourhinoceros)

Et af numrene på pladen, hvor instrumenterne fremstår med størst kraft er da også “Little Poet”. Bastians vokal bakkes op af kor, og væver sig omkring guitar, klaver, bækken og håndklap. Som dets modsætning står numre som “Sunny Meadows”, åbningsnummeret “Little Poem” og “Ceremony” med vokal og guitar som eneste bærende elementer i lydbilledet, og kun ganske sjældent suppleres Bastians vokal af kor og guitarens melodi af klaver. For selvom der løber en varm, intim og gennemført ærlig tone gennem hele pladen, måtte melodierne og instrumenteringen være ligeså nuancerede i sine billeder af kærligheden, som de tekster, musikken er uløseligt forbundet til.

”Nu når jeg selv lytter til pladen, synes jeg mange af numrene modsiger hinanden. Mange har en optimisme i sig og slutter med en form for håb, mens mange er håbløse. Det kan måske virke usammenhængende, men egentlig bryder jeg mig ikke om plader, der ikke tvivler på sig selv. Jeg ville gerne have, at det sidste nummer, “Maybe Love”, var “det store slutnummer” – lytteren skal ikke være i tvivl om, at pladen er slut når “Maybe Love” rinder ud. Jeg kan godt lide, at ting slutter på en definitiv måde. Men samtidig skulle nummeret også snyde lidt. Musikalsk er der en tone af håb i det – og også i teksten – men alligevel hører jeg den som en meget tvivlende sang, der ikke vil konkludere noget på pladens vegne, men som alligevel lidt lader som om, at den er en forløsning.”

Tvivlen kan ses som et af pladens deciderede temaer – både i fremstillingen af kærligheden og i instrumenteringen – og den går igen, når Bastian tænker over at pladen, der jo startede som et personligt projekt, rent faktisk udkommer:
”Selvom jeg udgiver pladen, har jeg en følelse af, at den er så meget mig, at den stadig tilhører mig, selvom andre kan have en mening om den og et forhold til den. Jeg betragter den alligevel meget som min ejendom.”

The New Spring udkommer i morgen, mandag d. 28. marts på LP, CD og download via Tambourhinoceros. Køb pladen her.
Udgivelsen kan høres frem til udgivelsesdatoen på Soundvenue
.
The New Spring er i øjeblikket på en rimelig omfattende Danmarks-tourne med Figurines. Se mere her
.

Del og kommentér

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Har du også lyst til at sige noget?